מתמטיקה עולה על מדים

יש לנו בתובנות בחינוך צבא סודי משלנו – אחת לשבוע, 140 חיילים מקרב יחידות עלית של חיל המודיעין, מגיעים לשמונה בתי ספר של תובנות בחינוך ועוזרים לבני נוער להצליח בבחינות הבגרות במתמטיקה, ברמה של ארבע או חמש יחידות.
תכנית "זימתמטיקה" שזכתה בפרס הרמטכ"ל, והתכנית "81 על 1" זכתה בפרס קמ"ר בניין הכוח.

גורית דביר סגנית מנהלת בית ספר הרצוג והתלמידה שיר

"כשאנחנו יצאנו לדרך עם פרויקט ההתנדבות של החיילים רק שבעה תלמידים מתוך 180 עשו בגרות במתמטיקה ברמה של ארבע או חמש יחידות. הרגשתי שזה עוול משום שידעתי שהתלמידים שלנו טובים בדיוק כמו תלמידי בתי ספר אחרים. היום בזכות הפעילות של החיילים המתנדבים ובזכות פעילויות העצמה ותגבור נוספות, חוללנו מהפכה ומספר התלמידים שזכאים לבגרות הכפיל את עצמו פי ארבע.

"מנהל של בית ספר לא יכול לעשות את זה לבד, הוא זקוק לתמיכה ולשיתוף הפעולה של הצוות שלו והוא צריך את העזרה של המתנדבים. בזכות הליווי הפדגוגי של מירה מיטל, יואל גבע, שמעון ברט יו"ר ועד פעולה, אורלי חן ומעטפת המתנדבים, הצלחנו לשנות את המצב. גם התלמידים שלנו הוכיחו עד כמה הם רציניים ומעוניינים להצליח בבגרות במתמטיקה – ההתמדה שלהם מעוררת התפעלות". דליה גורי, עד לפני שנה מנהלת בית ספר הרצוג בבת-ים.


המפקד ניר: "הפרויקט של ההתנדבות התחיל מרעיון פשוט וברור מאוד, המתמטיקה היא שחקן מרכזי במאה ה-21, ואנחנו כיחידה יכולים להיעזר בחברה המוכשרים שלנו כדי לשפר את היכולת של התלמידים להגיע לבגרות משמעותית במתמטיקה. מבחינתי מדובר במצב שבו כול הצדדים זוכים – החיילים זוכים לשירות עם ערך והתלמידים שמצליחים בבגרות מבינים שהם יכולים להצליח בקלות גם בתחומים אחרים בחיים.

פעמים רבות קיים חשש שגוף שבא להתנדב יחליש את המערכת משום שהוא מביא עמו דעות או דרכי פעולה שונות, אבל בבית הספר שז"ר בבת-ים, יש שיתוף פעולה מלא עם המורים למתמטיקה וזו לדעתי אחת מהסיבות שההתנדבות מצליחה. העזרה לתלמידים מתבצעת במפגשים שבועיים שבהם לאורך כל שנות י"א ו-י"ב, אחד מהחונכים עוזר לשניים או שלושה תלמידים. הבנתי שסוד ההצלחה טמון במפגשים האינטימיים ובהתמדה של החיילים.

"ההתנדבות של החיילים היא סוג של מודל עבור התלמידים. הם רואים שהשקעה והתמדה מניבים תוצאות. בהמשך הדרך רבים מאותם תלמידים בוחרים בשירות צבאי משמעותי. להתנדבות יש גם ערך עבור החיילים. פעמים רבות חיילים שמשרתים ביחידות עילית הם חיילים שנולדו עם כפית זהב בפה. ההתנדבות היא הזדמנות פז להיפגש עם חלק שונה של האוכלוסייה. באמצעות המפגשים האלו החיילים מבינים את החשיבות של הנתינה ושל העזרה לאוכלוסיות חלשות יותר ואני מאמין שההבנה הזו תלווה אותם גם לאחר סיום שירותם הצבאי. ביחידה שלנו התחלנו מעשרים חונכים והיום אנחנו עומדים על תשעים חונכים".



המפקד אסף: "כששמעתי על פרויקט המתמטיקה הרגשתי שיש לי הזדמנות לתת לחיילים שלי חוויית שירות משמעותית במפגש שבין 'הייטקיסטיות' והטכנולוגיה לבין הקהילה. החיילים מחויבים מאוד להתנדבות, גם כשיש להם יום חופש או גימלים הם מגיעים לבית הספר. בכול יום מצטרפים עוד ועוד חיילים… התלמידים רואים את המחויבות של החיילים ומעריכים אותה מאוד.

"בבית הספר יש מורה שאחראי על התחום. המורה מסביר לחיילים על השיטות שבהן הוא מלמד ומעדכן אותם בנוגע לחומר השוטף. יש רצון לעשות את זה יחד. גם החיילים לומדים מהתלמידים על רצון, על נחישות ועל התמדה. ההרגשה היא שהכול אפשרי משום שלכולם יש את אותם כישורים… אנחנו פשוט עוזרים לפוטנציאל קיים להתממש".

טל, חייל, בוגר בית ספר הרצוג שמתנדב בפרויקט:" אני זוכר בבירור את ההתלהבות שהרגשתי כשהייתי באמצע כיתה י' וסיפרו לנו שחיילים יגיעו כדי ללמד אותנו. היה לי חייל חונך בשם תומר והתחברנו מאוד. עם הזמן תומר הפך למודל עבורי כי הוא נתן לי יעד, משהו לשאוף אליו. אחרי שהתגייסתי שמעתי שגם לי יש אפשרות להתנדב בפרויקט המתמטיקה ומיד נרתמתי למשימה. הרגשתי שאני סוגר מעגל, שאני מחזיר חזרה את מה שאני קיבלתי. היום אני יכול לתת תקווה ולהיות מודל לחיקוי לילדים אחרים".

שיר, תלמידה בבית ספר הרצוג: "החיילים הם מתנה אדירה לבית הספר. מדובר בפן ערכי יוצא דופן של חבורה של חיילים שמקדישה בהתנדבות שעתיים בשבוע כדי ללמד אותנו. עבורנו התלמידים ההתנדבות בכלל לא מובנת מאליה ואותי באופן אישי היא מרגשת מאוד. משום שהחיילים חושבים מחוץ לקופסה, הם לפעמים נותנים לנו כלים שהמורים לא יכולים לתת. גם כשאני אהיה חיילת אני ארצה להתנדב ולעזור לאחרים".



איתן שניידר מורה בבית ספר שז"ר: "בהתחלה חששתי מאוד מהפרויקט הזה, משום שפחדתי שהחיילים לא יצליחו לדבר עם הילדים בגובה העיניים ולהסביר להם את החומר הנלמד. אבל עם הזמן אני רואה את מערכת היחסים המיוחדת שנרקמת בין הילדים לחיילים. אני רואה שהמפגש לא רק עוזר לתלמידים בלימודים אלא נותן להם חלומות חדשים וגם את האמצעים להגשימם. החיילים גם מסבירים על השירות שלהם ומייעצים לתלמידים כיצד אפשר להגיע ליחידות מסוימות. יש אצלנו הרבה תלמידים שלא יכולים להרשות לעצמם שיעורים פרטיים ועכשיו הם מקבלים את השיעורים האלו מהמורים הכי טובים שיש. התלמידים רואים שחלומות הם ברי השגה והם מרגישים שאם הם מצליחים בלימודי המתמטיקה ברמה של חמש יחידות אז כל השאר קטן עליהם. בעיניי ההתנדבות הזו היא ציונות לשמה".

שתפו את הפוסט

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן