מישהו לדבר עמו

ביה"ס הערבי השש שנתי אורט להנדסה ומדעים בלוד ובית ספר דנמרק בירושלים, הם שני בתי ספר שמוכיחים שאם המנהלים וצוות ההוראה מחליטים לא לוותר לאף ילד ועל אף ילד, הם מאפשרים לילדים להעז לחלום ולהאמין שיום אחד חלומם יתגשם.


מימין לשמאל: קארן טל מנכ"לית תובנות בחינוך, דורית יוסף, אבי מלכה, ישראל ברמן, שירין נטור חאפי

בית ספר אורט ערבי לוד
שירין נטור חאפי מנהלת בית הספר: "בית הספר שלנו נמצא בשכונת הרכבת בלוד והרבה מהתלמידים שמגיעים לכאן הם בני האוכלוסייה הבדואית שעברה להתגורר בלוד. בית הספר הפך למקום שבו אפשר להניח בצד את המשברים, אפשר לחיות חיים רגילים ואפשר להשתחרר מדאגות היום יום ואפילו לחלום. בית הספר הוא אי של שפיות בתוך מציאות שהיא פעמים רבות מבלבלת מאוד עבור הילדים. התפקיד של בית הספר הוא לנקות את כל הרעשים החיצוניים ולאפשר לתלמידים מקום בטוח ללמוד ולצמוח בו".

ישראל ברמן יו"ר ועד פעולה בבית הספר: "לאחר עשר שנים של עבודה בחו"ל החלטתי לחזור לארץ, להוריד הילוך ולהקדיש חלק מהזמן שלי להתנדבות. ביום הראשון, כשבאתי לבית הספר התאהבתי גם במנהלת וגם בתלמידים. אני עושה את כל מה ששירין צריכה שאני אעשה ובנוסף גם מלמד אנגלית. שעות ההתנדבות שלי כאן הם השעות הכי יפות בשבוע".

שירין: "יש המון בדידות בניהול. אנחנו המנהלים צריכים מישהו שנוכל לדבר עמו, מישהו שיקשיב לנו וגם שיעביר ביקורת ממקום אוהב ודואג. כשיש אדרנלין של עשייה, אני צריכה שמישהו יעצור אותי מדיי פעם ויכוון אותי. הניסיון והחכמה של ישראל מסייעים לי מאוד, הם הופכים אותי למנהלת טובה יותר".

ישראל: "להיות יו"ר ועד פעולה יהודי בבית ספר ערבי הוא בעיניי עוד נדבך שתורם לדו-קיום. ההגדרה של הילדים בנוגע ליהודים משתנה וכתוצאה מהמפגשים הרצופים גם התפיסה שלנו היהודים בקשר לערבים משתנה… כל תפיסת העולם משתנה".


מקהלת בית ספר אלמוסתקבל ג'לג'וליה, שמשלבת ילדים שומעים וילדים לקויי שמיעה – מקבלת את פני הבאים לאי-כנס.

בית ספר דנמרק ירושלים
דורית יוסף מנהלת בית ספר: "אני בחרתי לעזוב בית ספר אליטיסטי, לבוא לכאן ולעבוד עם נוער בסיכוי. מאוד טוב לי עם ההחלטה הזו, משום שבכול יום אני מרגישה שאני תורמת ומשפיעה. בית הספר שלנו הוא לא בית ספר להזדמנות אחרונה, הוא בית ספר להזדמנות ראשונה שמאפשרת לתלמידים להגיע לאן שהם חולמים להגיע. הצוות של בית הספר הוא צוות נפלא שתומך בתלמידים ויודע להכיל אותם. יש לנו מערך טיפול רחב ומקיף שבאמצעותו מרבית הילדים מקבלים טיפול רגשי".

אבי מלכה סגן מנהל בית ספר: "אנחנו לא רואים את בית הספר כמקום שצריך לעשות בייביסיטר על הילדים רק מפני שהם באו ממציאות לא פשוטה, אלא כבית ספר שמכין את התלמידים לחיים האמתיים. ההכנה הזו לחיים מבוססת על אהבה, על שיחות אישיות ועל מתן כבוד לילדים".

דורית: "מנהל הוא קודם כל איש חינוך וכך צריך להיות. ככול שלמנהל יש יותר עזרה הוא יכול להתפנות לעסוק בפדגוגיה. המנהל נמצא בחזית ויש לו אתגרים לא פשוטים, לכן חשוב שיהיה לו ליווי של יועץ. בזכות איציק עבודי יו"ר ועד הפעולה שלנו אני מרגישה שאני מבצעת את התפקיד שלי טוב יותר. אני יודעת שאם יש בעיה אני תמיד יכולה להתייעץ עמו. היום 80% מהתלמידים שלנו אומרים שטוב להם בבית ספר וזה אומר הכול".

אבי: "יו"ר ועד פעולה הוא דבר מדהים משום שהוא בא ממקום נקי והדבר היחיד שהוא רוצה זה לעזור. מנהלים אחרים ששומעים על יו"ר ועד הפעולה שלנו מקנאים במעטפת החמה שיש לנו והלוואי שכל בתי הספר יזכו לכזה ליווי".

שתפו את הפוסט

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן