בעיר בת ים רואים כל ילד וילדה

יאיר סרוסי ממייסדי עמותת תובנות בחינוך ומוביל המודל העירוני בבת ים: "השילוב בין הניסיון האזרחי העסקי לבין מערכת החינוך הוא המפתח לעליית המדרגה הבאה בחברה הישראלית. אנחנו יודעים שאפשר לגעת בכול ילד במדינה ואפשר לקחת אותו ממקום אחד למקום אחר לגמרי, על ידי מציאת היתרון היחסי של הילד והפיכת יתרון זה למקפצה קדימה. המעורבות של העיר בת ים במיזם היא אחד הדברים הנפלאים שקרו לי בפרט ולעמותה בכלל."



צביקה ברוט ראש העיר בת ים: "מגיעות מחיאות כפיים ל-14 אנשים מופלאים ולעמותה אחת נפלאה. המשנה במסכת אבות מצטטת את הילל הזקן שאמר: 'במקום שאין אנשים, השתדל להיות איש'. כשהוועדה העבירה את שמות הזוכים באות יקיר העיר, האמירה הזו הדהדה בראשי ללא הפסקה. מי יותר מייצג את דברי הילל, מאשר אתם המתנדבים אשר עושים למען הכלל – איש איש בתחומו – בלי לקבל תמורה או פרס.

"כראש העיר אני מבקש להודות לכם על העשייה בעבר, בהווה ואני בטוח שגם בעתיד. פעילותכם תרמה תרומה משמעותית ואמיתית לתושבי העיר וסייעה לנו ליצור חברה טובה יותר שתשמש כמודל חיקוי לדורות הצעירים. אחת מהחוויות המשמעותיות שלי כראש העיר היא הביקור בבתי הספר. גם אם השאירו לנו עיר דלת אמצעים אנחנו עדיין עשירים ברוח ובמעשה ויש לנו את אחת ממערכות החינוך הטובות ביותר במדינת ישראל. המפגשים עם התלמידים ולא פחות מכך עם הצוותים החינוכיים, מעלים תמונה די טובה בנוגע למצבה של העיר. לא פעם אני שואל את התלמידים מיהו מודל החיקוי שלהם? מיהו הגורם שאליו הם נושאים את עיניהם ומנסים לחקות את נעם הליכותיו? התשובות משתנות; לפעמים אלו ההורים או האחים הגדולים, לעיתים מדובר בכוכבים בתחום הבידור או הספורט, אך כמעט תמיד אלו אינם אנשי רוח ואנשי עשייה… זו חובתנו לדאוג לכך שתלמידים ישראליים יכירו את אנשי הרוח והעשייה שתרומתם לחברה היא גדולה לעין שיעור מאשר השתתפות בתכנית ריאליטי.


ראש העיר בת ים צביקה ברוט מעניק את אות "עמותת יקירת העיר בת ים" ליאיר סרוסי


"אנחנו תמיד מתגאים ב"סטארט אפ ניישן" שאנחנו, אך תעשיית החומר לא יכולה להתקיים ללא אותה רוח, שני אלו מזינים אחד את השני. חרף הקשיים, העיר שלנו מובילה היום גם בתחומי העשייה וההתנדבות וככול שנדע לשמר זאת, נצליח להתגבר על כל בעיה ועל כל אתגר בכול תחום. אני מבקש לברך אתכם זוכי אות יקיר העיר ולומר שמעתה יש לתלמידנו עוד דמויות שיכולות וצריכות לשמש כמודל לחיקוי – אנשים שקיימו הלכה למעשה את אמירתו של הילל הזקן".

יעל ליפמן יו"ר תובנות בחינוך: "חברים רבים בעמותה וגם אני, מייצגים את המתנדבים מהמגזר העסקי והאזרחי, אלו אנשים שבאים בגובה העיניים ותורמים מזמנם, ממרצם ומכספם כדי לעשות טוב בבתי הספר. אין הצדקה לכך שלכל ילד לא תינתן הזדמנות לעשות את הקפיצה, את השינוי, את המהפך. הילדים האלו הם ילדים מדהימים ומוכשרים שיכולים להגיע רחוק ואנחנו עוזרים להם לעשות זאת.

"לאחר שהיינו בשלושה בתי ספר בעיר בת ים, באו נציגי העיר והציעו לנו להטמיע את המודל בעיר כולה. יחד החלטנו לעבור למודל עירוני שבאמצעותו אנחנו תומכים בעשרה בתי ספר. העיר בת ים נותנת לנו הרבה מאוד משאבים ובאכפתיות גדולה תומכת בבתי הספר… אנחנו והעיר בת ים מסתכלים על התלמידים מנקודת מבט הוליסטית ובזכות כך המודל מצליח ובענק."



קארן טל מנכ"לית עמותת תובנות בחינוך: "הרעיון שעליו מבוסס המיזם הוא שכול בית ספר בישראל יכול להיות בית ספר מעורר השראה, גם אם הוא ממוקם בפריפריה חברתית או גיאוגרפית. המהפך קורה בזכות המנהיגות המקומית, בזכות אנשי הצוות החינוכי ובזכות הילדים המדהימים שמאמינים בעצמם. המהפך קורה גם בזכות שיתוף פעולה נדיר ומבורך של רשות מקומית כמו העיר בת ים שהיא הסנונית הראשונה ונושאת הדגל ליכולת של: 'חינוך לבנות עיר'.

"תובנות בחינוך מביאה לכול בית ספר שני עוגנים מרכזיים: הון אנושי, שהוא ההון היקר ביותר. התנאי הראשון של עמותת תובנות בחינוך הוא שמנהל או מנהלת של בית הספר יהיו יזמים בנשמתם, שיום יום, שעה שעה דואגים לרווחתם של הילדים. המנהלים שבמיזם שלנו הם מנהלים שבד.נ.א שלהם לא מוכנים לוותר על אף ילד ולא משנה מהי נקודת הפתיחה שלו. אל המנהלים ואנשי הצוות המדהימים אנחנו מצוותים את המתנדבים. המתנדב הראשון הוא יו"ר ועד הפעולה, אלו הם איש או אישה שבאים עם ניסיון עתיר מהעולם העסקי. בתקופה שניהלתי את קמפוס ביאליק רוגוזין דרכי נקשרה שוב לד"ר יוסי ורדי וזכיתי לקבל את הרוח הגבית ואת הנתינה שלו יחד עם שותפים ומתנדבים רבים שסייעו בידינו לבצע את המהפך הבית ספרי.


מימין לשמאל: יאיר סרוסי, קארן טל, ליאורה פרופר, מירה מיטל, יעל ליפמן, ויקה שטיימן ואיריס תאנה חדד

"כמו בתיבת נוח אנחנו מצוותים יו"ר ועד פעולה למנהל בית הספר, כדי שיחד יוכלו להגשים את החלומות של בית הספר. אל הצוות הזה מתווספת מעטפת רחבה של מתנדבים: מהתעשייה, מהקהילה, מהצבא, משנת שירות ועוד – כל הקשת החברתית הזו תומכת בבית הספר. הצוות המקצועי והמחויב של תובנות בחינוך מקנה לבתי הספר כלים ונותן רוח גבית כיצד מבצעים את המהפך הלכה למעשה, כגון: שיפור ההישגים הלימודיים, בניית קהילה, הטמעת תרבות של חדשנות… ובלי קמח אין תורה – עמותת תבונות בחינוך, באמצעות גרעין המייסדים המדהים שרובו בנוי מישראליים, מביאים הון כספי והון אנושי לבית ספר למשך שנים ארוכות.

"בית ספר הנשיא הוא בית הספר הראשון שנתן לנו את התקווה שהמודל העירוני יכול להצליח. בזכות הרוח הייחודית של לבנה דבש מנהלת בית הספר, התרחש ב'נשיא' מהפך מדהים. מי שרץ עם לבנה דבש הם שמואל בלנק יו"ר ועד הפעולה, ליאורה פרופר וגם מעטפת רחבה של כ-40 מתנדבים שהפכו לחלק מההוויה של בית הספר.



"ההזמנה מצד מנהיגות העיר לבנות מודל עירוני מאפשרת לנו לבנות קומה נוספת בשותפות שמוכיחה שיש בכוחו של החינוך 'לבנות עיר'. בתובנות בחינוך התברכנו ב-1,500 מתנדבים שפעילים ב-34 בתי ספר. יש המון טוב בחברה הישראלית, וכאשר בתי הספר פותחים את השערים שלהם וקולטים את הטוב הזה, אפשר לעשות מהפכים ואפשר לתת לכול ילד מישהו לרוץ איתו".

לבנה דבש מנהלת בית ספר הנשיא: "תובנות בחינוך נתנה לבית הספר את המודל ההוליסטי שמסתכל על הילד כעל אדם שלם. נקודת המבט של המודל היא לא רק מהמקום הלימודי, אלא גם מהמקום החברתי והרווחתי. בבית ספר הנשיא אנחנו עושים מיפוי הוליסטי לתלמידים ודרך המיפוי נותנים לכול ילד מענים ספציפיים – אנחנו בעצם תופרים חליפה מדויקת שעונה על הצרכים המגוונים של כל תלמיד ותלמיד. בנוסף, אנחנו מחזקים את החוזקות של התלמידים גם אם הן לא בהכרח קשורות לתחום הלימודי. ההרגשה של התלמיד: 'אני טוב, אני מוצלח, אני יכול' מתרגמת למקצועות לימוד שונים. תובנות בחינוך עזרו לי לעשות להפוך את בית ספר הנשיא למקום מעורר השראה".





את האירוע המרגש רצינו לסיים בציטוט של יאיר סרוסי שמסביר את כל תפיסת עולמינו: "החינוך מעורר תקווה. החינוך הוא הידיעה שאפשר לשנות את מסלול החיים של ילד וילדה, נער ונערה. החשיפה הראשונה של ילד לקונצרט, למופע, להצגה, למתנדב שהוא מודל חיובי – באותו רגע העולם של הילד מתחיל להשתנות. זאת זכות גדולה לפגוש מנהלות ומנהלי בתי ספר, מורות ומורים, חדורים בתחושת שליחות, ללמוד מהם ולסייע להם".

שתפו את הפוסט

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן